DEL

Dette indlæg er udarbejdet i samarbejde med den virksomhed der linkes til. Indlægget er derfor betalt - det samme gælder links.

Det siger næsten sig selv, at hvis man vil være en god og sikker trafikant, så skal man kunne orientere sig perfekt. Hvis man har de mindste problemer med at se, er det derfor også en god ide at overveje om det kunne være en ide med kørebriller. Der er mange der kæmper med lidt nedsat syn, og når mørket begynder at falde på, bliver dette forstærket. Det er da også netop om aftenen eller natten, at langt de fleste ulykker sker i trafikken.

Hvis du har et syn der er bare lidt nedsat, så bliver reaktionstiden forhøjet drastisk. Fraktisk har man en reaktionstid der kan være både tre og firedoblet, hvis sigtbarheden er nedsat. Det giver sig selv, at det kan være farligt. I tusmørket eller rigtig mørke, kan det være svært at skelne ting fra hinanden, og det gør det farligt at køre.

Hvis du synes at du har lidt sværere ved at skelne mellem ting i mørke, eller at det er sværere at orientere dig, end det tidligere var. Så er det en rigtig god ide at komme til en en synsprøve og få tjekket, om det er som det skal være. At man har problemer med at se om natten og måske er lidt natteblind, betyder ikke nødvendigvis, at man skal gå med briller hele tiden, men at kørebriller kan være den rette løsning.

25 meters testen

Du kan læse mere om briller og bilkørsel her. Her kan du også læse hvordan du rimelig nemt kan lave en grovtest af, om du har nedsat syn. Parker din bil, og gå 25 meter væk (det er 25 gode skridt). Hold hånden op foran henholdsvis det højre og det venstre øje. Kan du tydeligt læse nummerpladen, ser du som udgangspunkt fint, men har du problemer med det, kan det være en god ide at få tjekket synet.

Der er en god sandsynlighed for at du kender din nummerplade, og din hjerne derfor godt kan spille dig et puds. En god løsning til dette, er at vælge en anden bil at teste det på, en bil hvor du ikke kender nummerpladen i forvejen.

Det er essentielt at huske på, at man ikke kun er til fare for sig selv, men også kan være det for andre, hvis man færdes i trafikken og både bilen og en selv ikke er i tip top stand.