DEL

Dette indlæg er udarbejdet i samarbejde med den virksomhed der linkes til. Indlægget er derfor betalt - det samme gælder links.

De danske – og europæiske – produktions- og varestrømme er i høj grad mulige takket være det arbejde, som chauffører hver eneste dag udfører til glæde for at alle. Uden deres mange timer på vejene ville varerne blive tommer og produktions-hjulene stoppe med at dreje. Alligevel oplever de mange chauffører dårlige forhold på adskillige truck- og servicecentre – endda til trods for stigende fokus på hviletider og væsentligheden heraf.

Heldigvis er der mange steder, hvor de enkelte truckcentre bliver bedre og bedre til at forstå, hvad vognmændene har behov for, når de og bilerne skal hviles. Således har flere af stederne, som blandt andet dette, forhold, der gør det let at få tilset bilen og tappet nye kræfter.

Faktisk er der kommet så meget fokus på vognmændene, at man har udformet nye servicecentre baseret på research fra udenlandske succesfulde centre samt input fra chaufførerne og deres behov. Derfor har store virksomheder som f.eks. Statoil åbnet store nymoderne servicecentre, hvor der er forhold, som sikrer, vognmanden kan få mest muligt ud af den hviletid, han er pålagt af vores lovgivning.

Flere af stederne er de begyndt at have gode forhold, som f.eks. cafeteria, der kan rumme mange personer. Derudover er der mange af cafeteriaerne, som er gået mere og mere bort fra de friture-prægede menukort, og i stedet tilbyder sundere mad med mere næring. Det betyder ikke, der ikke er mulighed for at få en burger eller pomfritter, men at der er tillagt mere fokus på mad, der indeholder de rette ingredienser.

Derudover er der investeret i hurtigt Wi-Fi, som kommer chaufførerne til gode, når de skal på internettet, streame underholdningstjenester eller videochatte med familien derhjemme.

Bilen kan også få service

Det er naturligvis vigtigt, at bilen også kan få service, når der gøres stop. Det ved man på mange truckcentre, hvor de dagligt bliver bedt om at hjælpe med at reparere eller kontrollere lastbiler, trailere og kraner.

Det at kunne hvile og være velvidende, at bilen er under kærlig behandling, fjerner stress fra chaufføren, der nu ved, han vender tilbage på landets mange veje med fornyet energi og et sikkert køretøj.